Business & Finance Δευτέρα 1/03/2021, 12:20
BUSINESS & FINANCE

Πώς ένας νόμος της Αυστραλίας αλλάζει την παγκόσμια βιομηχανία των media

Πώς ένας νόμος της Αυστραλίας αλλάζει την παγκόσμια βιομηχανία των media

Οι ειδήσεις επέστρεψαν στα newsfeeds των Αυστραλών, καθώς η συμφωνία της κυβέρνησής τους με το Facebook ανέστρεψε το δραματικό «unfriend» που έκανε η εταιρεία στη χώρα, μπλοκάροντας τις σελίδες όλων των μέσων ενημέρωσης στην πλατφόρμα της. Όμως,  η μάχη ανάμεσα στα social media και τη βιομηχανία των ειδήσεων μόλις τώρα ξεκινά.

Ο νόμος τον οποίο πέρασε η Αυστραλία θεωρείται προάγγελος των όσων θα δούμε στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Με το «News Media Bargaining Code», οι μεγάλες πλατφόρμες τεχνολογίας είναι αναγκασμένες πλέον να πληρώνουν τους εκδότες για το περιεχόμενό τους.

Ο πρώτος νόμος αυτού του είδους προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, με το Facebook και το Google να αντιτίθενται στην  αρχική εκδοχή του νομοσχεδίου, η οποία επέτρεπε στα μέσα ενημέρωσης να διαπραγματεύονται είτε μεμονωμένα είτε συλλογικά μαζί τους και να μπαίνουν σε υποχρεωτική διαιτησία εάν τα εμπλεκόμενα μέρη δεν μπορούσαν να φτάσουν σε συμφωνία.

Η ψήφιση του νόμου θεωρείται ένα σημείο καμπής για τη βιομηχανία των ειδήσεων αλλά και της τεχνολογίας. Ο Ροντ Σιμς, ο οποίος συνέταξε το νόμο, μίλησε για μία κίνηση που «θα αντιμετωπίσει τη δύναμη που προφανώς έχουν οι Google και Facebook επί της αγοράς».

Γιατί έχει σημασία και πέραν της Αυστραλίας

Οι εκδότες διαμαρτύρονται εδώ και χρόνια ότι οι δύο γίγαντες της τεχνολογίας τους «τρώνε» τα διαφημιστικά έσοδα που χρειάζονται για να επιβιώσουν. Οι εταιρείες τεχνολογίας, από την πλευρά τους, απαντούν ότι παρέχουν κάτι που αξίζει –το γεγονός ότι συνδέουν τον κόσμο.

Έτσι, κυβερνήσεις και αρχές σε όλο τον κόσμο αναζητούν διαφορετικά μοντέλα προκειμένου να κάνουν εταιρείες όπως η Facebook και η Google να πληρώσουν το μερίδιό τους προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η αναγκαία για τη δημοκρατία συλλογή ειδήσεων.

Ποιος θα ωφεληθεί από τα deals

Ένας από τους βασικούς υπέρμαχους του αυστραλιανού νόμου ήταν η News Corp του Ρούπερτ Μέρντοχ, η οποία έκανε λόμπινγκ για να υπάρξει κάποια πολιτική δράση απέναντι στις εταιρείες του Big Tech εδώ και χρόνια. Προ ημερών, η News Corp ήρθε σε συμφωνία με την Google.

Και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης της Αυστραλίας θα λάβουν χρήματα από το Facebook για τις ειδήσεις τους. Τι γίνεται, όμως, με τις μικρότερες εταιρείες;

«Τα περιφερειακά και τοπικά μέσα ενημέρωσης ίσως να μείνουν απ’  έξω», εκτίμησε το Australian Broadcasting Corporation. Κάποιοι βουλευτές της Αυστραλίας εξέφρασαν παρόμοιες ανησυχίες για τα χρήματα που θα κατευθυνθούν στον Μέρντοχ, αλλά όχι σε μία ευρύτερη γκάμα μέσων ενημέρωσης.

Τι θα κάνουν οι άλλες χώρες και πότε

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης του Καναδά αλλά και άλλων χωρών έχουν δηλώσει ότι θέλουν να εφαρμόσουν τη δική τους εκδοχή του αυστραλιανού νόμου. Όμως, τα όποια χρονοδιαγράμματα είναι αβέβαια.

Ο Νικ Κλεγκ του Facebook έγραψε σε blog ότι η εταιρεία «είναι παραπάνω από πρόθυμη να συνεργαστεί με τους εκδότες». Και περιέγραψε το σχέδιο του Facebook να πληρώσει «τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια περισσότερα» στη βιομηχανία των ειδήσεων τα επόμενα τρία χρόνια, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τις αντίστοιχες δεσμεύσεις της Google.

Moneyeview.gr με πληροφορίες από CNN

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News