BUSINESS & FINANCE

Το σούπερ μάρκετ απορροφά τον τζίρο του μανάβικου

Το σούπερ μάρκετ απορροφά τον τζίρο του μανάβικου

Επιτάχυνση της συγκέντρωσης του λιανεμπορίου, τόσο των τροφίμων όσο και άλλων βασικών ειδών, τη χρονιά που πέρασε, έφερε η πρώτη χρονιά της ζωής μας με την πανδημία COVID-19, φαινόμενο που φαίνεται ότι θα συνεχισθεί -αν και ίσως με πιο αργούς ρυθμούς- και τη φετινή χρονιά. Τα αναλυτικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο δείχνουν όχι μόνο ότι υπέστησαν σημαντικό πλήγμα κλάδοι όπως αυτοί της λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης, υπόδησης, ρολογιών-κοσμημάτων, εξέλιξη αναμενόμενη δεδομένης της αναστολής λειτουργίας επί πολλές εβδομάδες των φυσικών καταστημάτων, αλλά και ότι ήταν σημαντικές οι απώλειες ή πολύ χαμηλότερα ίσως από το αναμενόμενο τα κέρδη για κλάδους των οποίων τα φυσικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνεται ότι ο πλέον κερδισμένος κλάδος του λιανεμπορίου την πρώτη χρονιά της πανδημίας είναι αυτός των σούπερ μάρκετ, μικρών και μεγάλων. Πρόκειται για τον κλάδο που βρίσκεται πίσω από την ονομασία «Λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό», κλάδος ο οποίος το 2020 είχε τζίρο 14,9 δισ. ευρώ έναντι 14,19 δισ. ευρώ το 2019, μάζεψε δηλαδή τη χρονιά που πέρασε περίπου 800 εκατ. ευρώ περισσότερα.

Η αύξηση αυτή του τζίρου δεν επετεύχθη μόνο επειδή ειδικά στο lockdown της περσινής άνοιξης οι καταναλωτές έσπευσαν να προμηθευτούν σε μεγάλες ποσότητες πολλά τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ουσιαστικά το σούπερ μάρκετ αποτέλεσε τον μοναδικό ή έστω τον βασικό προορισμό για τους καταναλωτές, όχι μόνο επειδή είχαν λίγες επιλογές για να κάνουν ψώνια, αλλά διότι περιόρισαν τις μετακινήσεις τους υπό τον φόβο του κορωνοϊού. Έτσι, εμφανίζουν σημαντικές απώλειες ή στην καλύτερη περίπτωση πολύ μικρά οφέλη τα ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, όπως τα κρεοπωλεία, τα οπωροπωλεία, τα ιχθυοπωλεία, τα αρτοποιεία.

Ειδικότερα, τα αρτοποιεία-ζαχαροπλαστεία είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται το 2020 κατά 17,1% σε σύγκριση με το 2019 και να διαμορφώνεται το 2020 σε 470,1 εκατ. ευρώ από 567,14 εκατ. ευρώ το 2019. Στα ιχθυοπωλεία η μείωση του τζίρου ήταν 7,8% και αυτός διαμορφώθηκε σε 171,8 εκατ. ευρώ το 2020 από 186,3 εκατ. ευρώ το 2019. Σχεδόν στα ίδια επίπεδα παρέμεινε ο τζίρος των κρεοπωλείων (αύξηση μόλις κατά 0,3%) παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές έμειναν σπίτι και είχαν για μικρό χρονικό διάστημα μες στην προηγούμενη χρονιά να απολαύσουν το φαγητό τους σε ένα εστιατόριο. Ο τζίρος των κρεοπωλείων διαμορφώθηκε το 2020 σε 1,015 δισ. ευρώ το 2020 έναντι 1,012 δισ. ευρώ το 2019. Ελαφρώς αυξημένος ήταν ο τζίρος των φρούτων – λαχανικών, κατά 1,5%, στα 358,47 εκατ. ευρώ έναντι 353,25 εκατ. ευρώ το 2019.

Τα κέρδη είναι πολύ μικρά εάν αναλογιστεί κανείς ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντα καταγράφηκαν σημαντικές ανατιμήσεις και επιπλέον είχαν μεγάλη ζήτηση, ειδικά κατά το πρώτο lockdown τόσο λόγω της τάσης των καταναλωτών να ενισχύσουν μέσω της υγιεινης διατροφής την άμυνα του οργανισμού τους όσο διότι για σημαντικό χρονικό διάστημα είχε ανασταλεί η λειτουργία των λαϊκών αγορών. Μείωση 18,7% υπέστη ο τζίρος στα ειδικευμένα καταστήματα λιανικής πώλησης ποτών (κάβες για λιανική και όχι χονδρική), την ίδια ώρα που καταγράφηκε αύξηση των πωλήσεων ποτών στο κανάλι του σούπερ μάρκετ κατά 2% (σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών).  

Αν και πολλά κρεοπωλεία, ψαράδικα και μανάβικα της γειτονιάς προσαρμόστηκαν γρήγορα στα δεδομένα, δεχόμενα τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές παραγγελίες και προχωρώντας σε πολλές περιπτώσεις στην κατ’ οίκον διανομή των προϊόντων δεν μπόρεσαν να ανακόψουν σε μεγάλο βαθμό τη ροή προς το σούπερ μάρκετ και για αυτά τα είδη. Σε τούτο συνηγορούν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Nielsen που έδειξαν ότι οι πωλήσεις των φρέσκων/χύμα προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019 κατά 7,2%.

Η τάση ολοένα και περισσότερων καταναλωτών να αγοράζουν και τα μη τυποποιημένα τρόφιμα από το κανάλι του σούπερ μάρκετ και όχι από τα ειδικευμένα καταστήματα φαίνεται ακόμη και από τα στοιχεία για τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ. Οι διαδικτυακές πωλήσεις των φρέσκων τροφίμων αυξήθηκαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019 κατά 446% (σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group) και των προϊόντων αρτοποιίας κατά 420%. Οι πωλήσεις ειδικά των φρούτων στο μέσο διαδικτυακό «καλάθι» αυξήθηκαν το 2020 κατά 59% και των λαχανικών κατά 48%.

Η αναστολή λειτουργίας των λαϊκών αγορών για αρκετές εβδομάδες το 2020 και στη συνέχεια η λειτουργία τους με πολλούς περιορισμούς (μόνο με τους πωλητές ή μόνο με το 50% των παραγωγών και πωλητών) είχε ως συνέπεια επίσης να καταγραφούν σημαντικές απώλειες στον τζίρο τους, ο οποίος μετακινήθηκε προς τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Το λιανικό εμπόριο τροφίμων σε υπαίθριους πάγκους και αγορές κατέγραψε μείωση του τζίρου κατά 9,4%, χάνοντας περί τα 11 εκατ. ευρώ σε μια μόνο χρονιά. 

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News