Business & Finance Πέμπτη 18/02/2021, 15:46
BUSINESS & FINANCE

Ντιν Μητρόπουλος: Ο «κατά συρροή» σωτήρας ξαναχτυπά

φωτ.: Forbes

Έχει σώσει μερικά από τα τυποποιημένα τρόφιμα που μεγάλωσαν γενιές και γενιές Αμερικανών. Όμως ο πολύς κόσμος έμαθε τον Ντιν Μητρόπουλο μόνο όταν ο 32χρονος τότε γιος του, Ντάρεν, έδωσε 100 εκατ. δολάρια για να αγοράσει την έπαυλη του θρυλικού ιδρυτή του Playboy, Χιου Χέφνερ, πριν από τέσσερα χρόνια.

Σήμερα, ο επιχειρηματίας που είναι γνωστός στην αμερικανική βιομηχανία τροφίμων ως ένας «κατά συρροή» σωτήρας χρεοκοπημένων brands, κάνει την επόμενη κίνησή του, συμμετέχοντας στο σχήμα που αγόρασε τα εμφιαλωμένα νερά της Nestle στις ΗΠΑ. Το deal των 4,3 δισ. δολαρίων, στο οποίο η Metropoulos & Co ενώνει τις δυνάμεις της με την One Rock Capital Partners, περιλαμβάνει τα  brands νερών Poland Spring, Deer Park, Ozarka, Ice Mountain, Zephyrhills, Arrowhead, Pure Life και Splash.

Η ιστορία του δισεκατομμυριούχου σήμερα Ντιν Μητρόπουλου (έχει περιουσία 2,7 δισ. δολαρίων σύμφωνα με το Forbes) ξεκινά όπως τόσες άλλες των ομογενών της Αμερικής. Γιος ενός αγρότη από την Τρίπολη, ήταν μόλις 10 χρόνων όταν η οικογένειά του μετανάστευσε στις ΗΠΑ και εγκαταστάθηκε στη Μασαχουσέτη, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Αφότου μπόρεσε να σπουδάσει με υποτροφία, έπιασε δουλειά στην GTE (το σημερινό γίγαντα των τηλεπικοινωνιών Verizon), με αποτέλεσμα σαν 20άρης να ταξιδεύει από το Παρίσι και το Λονδίνο έως τη Γενεύη και το Χονγκ Κονγκ.

Ο Μητρόπουλος έκανε την πρώτη του εξαγορά –ήταν μια μικρή εταιρεία που κατασκεύαζε θερμάστρες και κλιματιστικά στο Βέλγιο και την Ιταλία- σε αυτή τη νεαρή ηλικία, και δεν έχει σταματήσει έκτοτε. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, εξαγόρασε μερικά από τα πιο θρυλικά –αλλά ξεπεσμένα- brands που έβρισκε κανείς στα ράφια των αμερικανικών σούπερ μάρκετ. Τέτοια ήταν η κυριαρχία του στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ, ώστε στην αγορά του private equity έμεινε γνωστός ως ο άρχοντας των ραφιών.

Ο τρόπος λειτουργίας του είναι φαινομενικά απλός αλλά πρακτικά μεγαλοφυής: Αγοράζει ένα γνωστό brand που να έχει χάσει το δρόμο του, του δίνει νέα πνοή με μια μοντέρνα συσκευασία και μια καλή διαφημιστική καμπάνια και μετά πουλά το brand βγάζοντας ένα καλό κέρδος. Με τον τρόπο αυτό, ο Μητρόπουλος αναβίωσε μερικά κλασικά αμερικανικά ονόματα της βιομηχανίας τροφίμων, όπως η μπύρα Babst Blue Ribbon, οι κονσέρβες Bumble Bee Tuna και οι έτοιμες σάλτσες για μακαρόνια Chef Boyardee.

Όμως, το deal που έμελλε να τον μετατρέψει σε πραγματικό ήρωα στα μάτια των Αμερικανών καταναλωτών δεν ήταν άλλο από εκείνο που έσωσε τα θρυλικά Twinkies. Τα χρυσαφένια κεϊκάκια με τη γέμιση από κρέμα πρωτοκυκλοφόρησαν στις ΗΠΑ το 1930 και βρίσκονταν για πολλές δεκαετίες στα ντουλάπια κάθε αμερικανικής κουζίνας. Όμως, καθώς η γενιά των millennials γύρισε την πλάτη στα τυποποιημένα τρόφιμα, αναζητώντας πιο φρέσκιες και υγιεινές επιλογές, η ζήτηση για τα Twinkies βρέθηκε σε πτώση και η εταιρεία που τα παρήγαγε, η Hostess Brands, έπεσε σε καθεστώς χρεοκοπίας. Ο Μητρόπουλος δεν άργησε να δει μια σπουδαία επιχειρηματική ευκαιρία. Έδωσε 410 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει την επιχείρηση, ξόδεψε 250 εκατ. δολάρια για να τη μεταμορφώσει και έβγαλε κέρδος περίπου 2 δισ. δολαρίων.

ntin-mitropoylos-o-kata-syrroi-sotiras-xanachtypa0

Ήταν αυτό το deal που τον έφερε στο εξώφυλλο του περιοδικού Forbes και έκανε την Washington Post να γράψει για αυτόν: «Γνωρίστε τον δισεκατομμυριούχο σωτήρα των Twinkies και πωλητή μπύρας που άλλαξε τον τρόπο που τρώτε».

Κ. Σαμ.

Money Review