BUSINESS & FINANCE

Εισηγμένες: Αυτές που είδαν στην κρίση την ευκαιρία

Πώς απάντησαν στην πανδημία

Εισηγμένες: Αυτές που είδαν στην κρίση την ευκαιρία

Μπορεί κάποιος να δει ευκαιρίες μέσα στην κρίση; Ή ακόμη καλύτερα, μπορεί να αξιοποιήσει την κρίση, προκειμένου να χτίσει σε γερά θεμέλια το αύριο; Η εξέλιξη ορισμένων ελληνικών παραδειγμάτων δείχνει ότι ναι, μπορεί. Ο λόγος για τέσσερις εισηγμένες, οι οποίες -ενόσω διανύουμε τον 11ο μήνα αυτής της μακρόσυρτης κατάστασης- έχουν καταφέρει να αποκτήσουν ισχυρή «ανοσία» και κυρίως, να βελτιώσουν σημαντικά τα θεμελιώδη μεγέθη.

Κι όλα αυτά, γιατί προσπάθησαν να βρουν -κάποιες απ’ αυτές ήδη διέθεταν- λύσεις στις νέες ανάγκες που «γέννησε» η πρωτοφανής υγειονομική κρίση. Για τις ίδιες, επομένως, η απάντηση στον κορωνοϊό και την οικονομική δυσχέρεια είναι οι μάσκες και τα αντισηπτικά. Ό,τι δηλαδή, κατέστη καταναλωτικά ανάρπαστο τους τελευταίους μήνες. 

Μέσω αυτής της επιλογής, οι συγκεκριμένες εισηγμένες αφενός συνέδραμαν -και συνεχίζουν να το πράττουν- στην προστασία των πολιτών έναντι του ιού, αφετέρου αυξάνουν τα ταμεία τους και οδηγούν τα οικονομικά μεγέθη σε επίπεδα ρεκόρ, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζεται και στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών. 

Το «στοίχημα» είναι βέβαια, οι εταιρείες αυτές να αποδείξουν εξίσου υψηλή προσαρμοστικότητα και στη μετα-Covid εποχή, η οποία αναμένεται έως τα τέλη του έτους. Διαφορετικά ό,τι έχτισαν μέσα στην πανδημία, θα πάει στράφι. Το αν θα τα καταφέρουν, μένει να φανεί στην πορεία.

Ας δούμε τώρα, ποιες είναι αυτές οι τέσσερις εισηγμένες:

Πλαστικά Θράκης – Μάσκες

Η διοίκηση της θρακιώτικης εταιρείας ήταν από τις πρώτες στην Ελλάδα, οι οποίες αποφάσισαν να κάνουν στροφή στην εγχώρια παραγωγή μασκών. Και έτσι επένδυσε περίπου 3 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία γραμμών παραγωγής χειρουργικών μασκών τύπου Ι, τύπου ΙΙ και τύπου ΙΙR, σε τρεις εγκαταστάσεις του Ομίλου. Ξάνθη Ελλάδας, Φορφάρ Σκωτίας και Κλάρα Ιρλανδίας.

Αποτέλεσμα ήταν, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα επίσημα στοιχεία, η ημερήσια παραγωγή του Ομίλου να υπερβαίνει το 1,5 εκατ. μάσκες και ο κύκλος εργασιών στο 9μηνο του 2020 να διαμορφώνεται στο +10,1%, από 230 στα 253 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, τα αποτελέσματα EBITDA βελτιώθηκαν κατά +105%, από 25,5 σε 52,3 εκατ. ευρώ, με την καθαρή κερδοφορία να εκτινάσσεται κατά +208%, από 9,3 σε 28,2 εκατ. ευρώ.

Επρόκειτο, από άποψης καθαρών κερδών, για το καλύτερο εννεάμηνο στην ιστορία του Ομίλου. Και το εντυπωσιακό ήταν ότι παρά το επενδυτικό πρόγραμμα των 3 εκατ. ευρώ, ο καθαρός δανεισμός περιορίστηκε κατά -51,8%, από 83,5 σε 40,2 εκατ. ευρώ. 

Όλα αυτά, όπως ήταν φυσικό, αντικατοπτρίζονται και στη μετοχή της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η οποία βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων πολλών ετών (4,2 ευρώ), έχοντας καταγράψει «άλμα» κατά +111% μέσα στο τελευταίο 12μηνο. Μάλιστα, οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και εντός του 2021, από τις αρχές του οποίου έχει αυξηθεί από τα 3,8 στα 4,2 ευρώ. 

Οι επιδόσεις μετοχής

  • +111% στο 12μηνο
  • +100% στο 6μηνο
  • +61% στο 3μηνο
  • +13% στο 1μηνα
  • +15% στην εβδομάδα
  • Τρέχουσα τιμή 4,2 ευρώ
  • Τιμή στις 31/12/20 3,8 ευρώ
  • Χαμηλό έτους 1,25 ευρώ
  • Υψηλό έτους 4,2 ευρώ

Γρ. Σαράντης ΑΒΕΕ – Αντισηπτικά

Πέραν της ευρύτερης στροφής των καταναλωτών προς τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, ο κορωνοϊός «επιβάλλει» στη ζωή μας και τη μαζική χρήση των αντισηπτικών. Διαθέτοντας ήδη μια ισχυρή γραμμή παραγωγής, η Γρ. Σαράντης ΑΒΕΕ κατάφερε να «επενδύσει» πάνω στις προσφάτως διαμορφωθείσες καταναλωτικές τάσεις και όχι μόνο να απορροφήσει τους κραδασμούς της πανδημίας, αλλά να φθάσει σε κέρδη – ρεκόρ.

Μέσα στο 9μηνο του 2020, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά +7,37%, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται από 266 σε 286 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα EBITDA ενισχύθηκαν κατά +28,47%, από 35,4 σε 45,5 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας το υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Όσον αφορά την καθαρή κερδοφορία, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (6μηνο του 2020), βρισκόταν στο +15% σε σχέση με το 2019, από 13,6 σε 15,6 εκατ. ευρώ, με τον καθαρά δανεισμό να μην υπερβαίνει τα 29,1 εκατ. ευρώ.

Εξίσου ευοίωνη είναι «εικόνα» της εισηγμένης και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, καθώς παρά το αρνητικό ξεκίνημα του 2021, βρίσκεται πολύ κοντά στο υψηλό έτους (9,35 ευρώ), αποκτώντας «ανοσία» στις αναταράξεις από τη μείωση των υπόλοιπων καταναλωτικών προϊόντων του χαρτοφυλακίου της. Αυτό ως αποτέλεσμα, εξασφαλίζει μια σταθερή πορεία για την τιμή της μετοχής, η οποία σήμερα βρίσκεται στα 9,02 ευρώ. 

Οι επιδόσεις μετοχής

  • Τρέχουσα τιμή 9,02 ευρώ
  • Τιμή στις 31/12/20 9,35 ευρώ
  • Χαμηλό έτους 6,35 ευρώ
  • Υψηλό έτους 9,35 ευρώ
  • 0% στο 12μηνο
  • +4,5% στο 6μηνο
  • +1,92% στο 3μηνο
  • +0,8% στον μήνα
  • +1,92% στην εβδομάδα

Παπουτσάνης – Αντισηπτικά

Τον δρόμο της Σαράντης, βέβαια, ακολούθησε ακόμη μία ιστορική ελληνική εταιρεία, η Παπουτσάνης, η οποία μέσα από τις πωλήσεις αντισηπτικών κατάφερε να αναδειχθεί σε μία από τις πλέον ανθεκτικές εισηγμένες στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Και πώς το έκανε; Αξιοποιώντας την άνθιση της καταναλωτικής ζήτησης για είδη προσωπικής υγιεινής, απορροφώντας τις απώλειες από τον κλάδο των ξενοδοχείων και επενδύοντας στις τρέχουσες ανάγκες των πολιτών.

Αυτό αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα 9μηνο 2020, με τον κύκλο εργασιών να διευρύνεται κατά +38% και να φθάνει από τα 22,3 στα 30,8 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα EBITDA, από την πλευρά τους, αυξήθηκαν από 2,6 σε 6,2 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη εκτινάχθηκαν από 1 σε 3,4 εκατ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός δε, αυξήθηκε από 5,5 σε 9,1 εκατ. ευρώ, παρότι η αναλογία με EBITDA αποκλιμακώθηκε σημαντικά. 

Αντίστοιχη είναι και η πορεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με τη μετοχή της εισηγμένης όχι μόνο να αντέχει τις αναταράξεις αλλά και να βγαίνει σημαντικά κερδισμένη σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα, παρουσιάζοντας «άλμα» της τάξης του +46% κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μηνου.

Οι επιδόσεις μετοχής

  • Τρέχουσα τιμή 2,23 ευρώ
  • Τιμή στις 31/12/20 2,32 ευρώ
  • Χαμηλό έτους 0,87 ευρώ
  • Υψηλό έτους 2,43 
  • +46,6 στο 12μηνο
  • +11,9% στο 6μηνο
  • -1,5% στο 3μηνο
  • -0,6% στον μήνα
  • -0,45% στην εβδομάδα

Lavipharm – Αντισηπτικά

Αποτελώντας τη μοναδική εκπρόσωπο του φαρμακευτικού κλάδου στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών, η Lavipharm, όπως είναι εύλογο, χάρη στις αυξημένες πωλήσεις αντισηπτικών κατόρθωσε να βελτιώσει αισθητά τις πωλήσεις της, αλλά και να διπλασιάσει τα αποτελέσματα EBITDA. 

Ενδεικτικά, στο 9μηνο του 2020, ο κύκλος εργασιών διευρύνθηκε κατά +16,9% και διαμορφώθηκε από 23,4 σε 27,3 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη EBITDA να ενισχύονται από 2,8 σε 5,7 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση των μεγεθών αποτυπώθηκε και στον δανεισμό, ο οποίος μειώθηκε από 38 σε 36,9 εκατ. ευρώ.

Η μετοχή της εισηγμένης, στο μεταξύ, παρότι παραμένει σε καθεστώς επιτήρησης, κατόρθωσε να αυξηθεί κατά τουλάχιστον +50% μέσα στο τελευταίο 12μηνο, κινούμενη στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Έτσι, το κύριο μέλημα της διοίκησης πλέον, είναι η διατήρηση αυτής της βελτιούμενης εικόνας. 

Οι επιδόσεις μετοχής

  • Τρέχουσα τιμή 0,484 ευρώ
  • Τιμή στις 31/12/2020 0,47 ευρώ
  • Χαμηλό έτους 0,22 ευρώ
  • Υψηλό έτους 0,484 ευρώ
  • +51% στο 12μηνο
  • +52% στο 6μηνο
  • +3% στο 3μηνο
  • -13% στον μήνα
  • -4% στην εβδομάδα

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News