Business & Finance Τετάρτη 10/02/2021, 11:19
BUSINESS & FINANCE

Γιατί κανείς δεν αγοράζει τον καφέ του με bitcoin;

φωτ.: AP

Εάν κάποιος θέλει να αγοράσει ένα αυτοκίνητο με bitcoin μπορεί, αφότου ο Έλον Μασκ έδωσε μία ηχηρή «ψήφο εμπιστοσύνης» στο μεγαλύτερο από τα κρυπτονομίσματα, ανακοινώνοντας ότι η Tesla θα επενδύσει 1,5 δισ.  δολάρια σε αυτό και θα το κάνει αποδεκτό ως μέσο πληρωμών. Αν όμως κάποιος θέλει απλά να πληρώσει τον πρωινό καφέ του με bitcoin;

Μπορεί οι ανακοινώσεις της Tesla να εκτίναξαν το κρυπτονόμισμα σε νέο ρεκόρ, ακόμα και πάνω από τα 48.000 δολάρια, όμως στην πραγματικότητα, ο δρόμος για να γίνει το bitcoin mainstream αποδεικνύεται πολύ μακρύς.

Το ψηφιακό νόμισμα, που δημιουργήθηκε το 2008, είχε στόχο να λειτουργήσει σαν μία ηλεκτρονική εκδοχή των μετρητών, επιτρέποντας σε δύο άτομα από οπουδήποτε στον κόσμο να ανταλλάξουν μέσω του διαδικτύου χρήματα, όπως θα έκαναν με τα μετρητά εάν βρίσκονταν κοντά.

Και ενώ το bitcoin κερδίζει κατά καιρούς το ενδιαφέρον των επενδυτών, δεν πετυχαίνει το ίδιο και με τους καταναλωτές. Στην πράξη, οι τρελές διακυμάνσεις του κάνουν τη χρήση του στις καθημερινές συναλλαγές απαγορευτική.

Εάν κάποιος θέλει, για παράδειγμα, να πληρώσει με bitcoin έναν καφέ αξίας 4 δολαρίων, η προμήθεια της συναλλαγής θα είναι κατά πάσα πιθανότητα μεγαλύτερη και από την αξία της αγοράς του. Η προμήθεια της κάθε συναλλαγής εξαρτάται από την κίνηση στο δίκτυο, με αποτέλεσμα κάποιες μέρες η μέση προμήθεια να είναι μόνο 2,18 δολάρια και άλλες να ξεπερνά τα 17 δολάρια.

Βέβαια, όταν κάποιος αγοράζει ένα Tesla Model S αξίας 80.000 δολαρίων, αυτή η προμήθεια δεν είναι αποτρεπτική. Για αυτό και οι περισσότεροι καταναλωτές που πληρώνουν με το κρυπτονόμισμα εντοπίζονται στον τομέα του luxury.

Οι αγοραστές του bitcoin τείνουν να είναι πιο πιστοί και να ξοδεύουν περισσότερα, λέει στη Wall Street Journal ο Τζεφ Κλι, διευθύνων σύμβουλος της CheapAir.com, η οποία αποδέχεται το νόμισμα από το 2013. «Από τότε που αρχίσαμε να δεχόμαστε bitcoin, έχουμε δει ένα ‘wealth effect’, όπου οι πωλήσεις αυξάνονταν καθώς η αποτίμηση του νομίσματος ανέβαινε», εξήγησε.  

Βέβαια, για τις εταιρείες που δέχονται το bitcoin, οι τρελές διακυμάνσεις για τις οποίες είναι διάσημο, μπορούν να αποτελούν σημαντικό πρόβλημα. Κάποιες μέρες, το νόμισμα μπορεί να ανέβει ή να πέσει κατά 20% χωρίς κάποιον προφανή λόγο.

Για να αντισταθμίσουν τον κίνδυνο αυτό, οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν εταιρείες εκκαθάρισης συναλλαγών όπως η BitPay, οι οποίες διεκπεραιώνουν τη συναλλαγή μέσα στην ίδια ημέρα και συνήθως χρεώνουν περίπου 1%.

Και μετά, υπάρχει και το ζήτημα της εφορίας. Στις ΗΠΑ, η Internal Revenue Service αντιμετωπίζει το bitcoin σαν ιδιοκτησιακό στοιχείο αντί για νόμισμα, με αποτέλεσμα όποιος πουλά bitcoin για οποιονδήποτε λόγο να καλείται να πληρώσει φόρο επί των κεφαλαιουχικών κερδών του.

Μετά από όλα αυτά, η κίνηση της Tesla δεν αναμένεται να κάνει το bitcoin πολύ πιο δημοφιλές στις καθημερινές συναλλαγές. Οι λιγοστοί λιανέμποροι που δέχονται το νόμισμα λένε ότι οι σχετικές πωλήσεις αποτελούν περίπου το 5% του συνολικού τζίρου τους. Εάν αυτό εφαρμοστεί στις πωλήσεις της Tesla, τότε κανείς μπορεί να υποθέσει ότι τα 25.000 από τα 500.000 αυτοκίνητα που πουλά το χρόνο η εταιρεία, θα αγοράζονται με bitcoin.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal 

Money Review
TAGS