ΕΕ και Κίνα προσπαθούν να αποφύγουν έναν εμπορικό πόλεμο – Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τα κινεζικά EV
Οι Βρυξέλλες και το Πεκίνο διεξάγουν εντατικές διαπραγματεύσεις για τις κινεζικές επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, αυξάνοντας τις ελπίδες της Γερμανίας ότι οι δασμοί της ΕΕ -και ένας ευρύτερος εμπορικός πόλεμος- μπορούν ακόμη να αποφευχθούν, δήλωσαν αξιωματούχοι που γνωρίζουν τις συνομιλίες.
Οι συζητήσεις αποτελούν μια προσπάθεια επίλυσης μιας συνεχιζόμενης διαμάχης σχετικά με τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, οι οποίες, σύμφωνα με την ΕΕ, μειώνουν τεχνηέντως τις τιμές και καθιστούν αδύνατο τον ανταγωνισμό της δικής της βιομηχανίας.
Υπό συζήτηση είναι η ιδέα του καθορισμού εθελοντικών ελάχιστων τιμών που θα αντισταθμίζουν τις κινεζικές επιδοτήσεις που στρεβλώνουν την αγορά, καθιστώντας έτσι τους σχεδιαζόμενους δασμούς της ΕΕ άνευ αντικειμένου. Ένας αξιωματούχος περιέγραψε την ιδέα ως «προσαύξηση» που θα εξισορροπούσε τις κινεζικές κρατικές ενισχύσεις.
Μια συνάντηση μεταξύ του Κινέζου υπουργού Εμπορίου Wang Wentao και του επικεφαλής της ΕΕ για το εμπόριο Valdis Dombrovskis την περασμένη εβδομάδα απέτυχε να οδηγήσει σε μια σημαντική πρόοδο. Αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσέφερε απροσδόκητα στους Κινέζους μια δεύτερη ευκαιρία να προτείνουν μια λύση, χρησιμοποιώντας νομικές εξαιρέσεις για να παρατείνει μια προθεσμία που έληξε στα τέλη Αυγούστου.
Δύο άτομα που είναι ενημερωμένα για τις διαπραγματεύσεις δήλωσαν στο Berlin Playbook ότι οι Κινέζοι εκπρόσωποι παρέμειναν στις Βρυξέλλες για να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία που θα απέτρεπε τους δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει.
Οι συνεχιζόμενες συνομιλίες αυξάνουν τις ελπίδες στη Γερμανία -η οποία έχει αντιταχθεί σθεναρά στην επιβολή δασμών της ΕΕ υπό τον φόβο της οργής του Πεκίνου και έχει προσπαθήσει ανεπιτυχώς να ασκήσει πιέσεις κατά της επιβολής τους- ότι μπορεί να αποφευχθεί ένας εμπορικός «πόλεμος γιγάντων» με την Κίνα.
Εάν οι δύο πλευρές δεν μπορέσουν να καταλήξουν σε συμφωνία, η ΕΕ είναι έτοιμη να επιβάλει βαριές δασμολογικές επιβαρύνσεις σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τον κατακλυσμό της αγοράς με φθηνά αυτοκίνητα.
Ένας αξιωματούχος της κινεζικής βιομηχανίας επιβεβαίωσε ότι οι διαπραγματευτές παρέμειναν στις Βρυξέλλες, αλλά δεν ήταν σε θέση να σκιαγραφήσει πόσο δεκτική ήταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις ιδέες του Πεκίνου από την Πέμπτη.
Πριν από την επίσκεψη του Wang, η Επιτροπή απέρριψε μια αρχική προσφορά της Κίνας σχετικά με τις ελάχιστες τιμές, αλλά άφησε την πόρτα ανοιχτή για περαιτέρω διαπραγματεύσεις λέγοντας ότι δεν ήταν «στο χέρι μας να είμαστε κανονιστικοί» για το πώς θα έπρεπε να μοιάζει ένα τέτοιο σύστημα. Αυτή η πρώτη πρόταση, είπε η Επιτροπή, δεν κατάφερε να ακυρώσει επαρκώς τις κινεζικές επιδοτήσεις και είχε επίσης ζητήματα σχετικά με τον τρόπο επιβολής της τιμολόγησης.
Η Γερμανία έχει δώσει μάχη από τα μετόπισθεν κατά της επιβολής δασμών EV εδώ και μήνες, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να κερδίσει αρκετούς συμμάχους μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ για να επηρεάσει την Επιτροπή της Ursula von der Leyen, καθώς σκληραίνει τη στάση της στο εμπόριο με την Κίνα.
Με την τελική ψηφοφορία για την επιβεβαίωση των δασμών -έως και 35%- να απέχει ενδεχομένως μόλις λίγες ημέρες, η τελευταία διέξοδος για το Βερολίνο θα ήταν ένας διακανονισμός μέσω διαπραγματεύσεων. Η Γερμανία, στα χαρτιά τουλάχιστον, δεν διαθέτει την απαραίτητη υπερπλειοψηφία για να μπλοκάρει τους δασμούς στο Συμβούλιο, το διακυβερνητικό τμήμα της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε πέρυσι μια έρευνα κατά των επιδοτήσεων, η οποία διαπίστωσε ότι το Πεκίνο στήριζε αθέμιτα τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Το Πεκίνο αντέδρασε με τις δικές του έρευνες κατά των επιδοτήσεων στις εξαγωγές χοιρινού κρέατος, κονιάκ και γαλακτοκομικών προϊόντων της ΕΕ.
Moneyreview.gr με πληροφορίες από Politico
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News