Άνοδος τζίρου στα σούπερ μάρκετ λόγω αύξησης της κατανάλωσης
Στην αύξηση του όγκου πωλήσεων και όχι στην αύξηση των τιμών οφείλεται κατά βάση η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά το α΄ εξάμηνο του 2024, φαινόμενο που έχει να παρατηρηθεί από το 2021. Τούτο, βεβαίως, δεν σημαίνει ότι οι τιμές στα βασικά είδη σούπερ μάρκετ μειώθηκαν σημαντικά, αλλά κυρίως ότι σταμάτησαν να αυξάνονται με τον ρυθμό που καταγράφηκε τη διετία 2022-2023. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό και με μερική αύξηση των εισοδημάτων, αλλά και με τη μεγαλύτερη πλέον διάρκεια της τουριστικής περιόδου, βρίσκεται πίσω από την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Η στασιμότητα και σε ορισμένες κατηγορίες και η μείωση των τιμών εξηγεί, εξάλλου, και το γεγονός ότι συνεχίζεται η υποχώρηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, στο 26,8%, μετά το ιστορικά υψηλό ρεκόρ που είχε σημειώσει στην αιχμή της πρόσφατης πληθωριστικής κρίσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), ο τζίρος των σούπερ μάρκετ κατά το α΄ εξάμηνο του 2024 ενισχύθηκε κατά 3% σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2023 κι έφτασε στα 5,86 δισ. ευρώ, από 5,69 δισ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του 2023, με τον όγκο πωλήσεων να αυξάνεται το ίδιο διάστημα κατά 2,9%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο α΄ εξάμηνο του 2023 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε αυξηθεί κατά 9,6% σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2022, χωρίς να έχει μεταβληθεί καθόλου ο όγκος πωλήσεων. Το α΄ εξάμηνο του 2022, με το σοκ των ανατιμήσεων που πυροδότησε τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε αυξηθεί κατά 1,1%, αύξηση απολύτως πληθωριστική, καθώς ο όγκος πωλήσεων είχε μειωθεί κατά 2,2% σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2021.
Η εξέλιξη της αξίας και του όγκου πωλήσεων στις 11 βασικές κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ κατά το α΄ εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2023 έχει ως εξής:
– Μη αλκοολούχα ποτά: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 8,1% και όγκου πωλήσεων κατά 6,6%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι χυμοί και ο καφές, δύο προϊόντα των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά λόγω ανατιμήσεων σε διεθνές επίπεδο του συμπυκνώματος χυμού και του καφέ. Στον καφέ μάλιστα αναμένονται περαιτέρω ανατιμήσεις.
– Αλκοολούχα ποτά: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,3% και όγκου πωλήσεων κατά 9,7%.
– Είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 5,6% και όγκου πωλήσεων κατά 5%.
– Κατεψυγμένα τρόφιμα: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 4,4% και όγκου πωλήσεων κατά 4,1%.
– Υλικά μαγειρικής: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 4% και όγκου πωλήσεων κατά 0,3%.
– Γαλακτοκομικά: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 3,3% και όγκου πωλήσεων κατά 6,6%. Πρόκειται για κατηγορία της οποίας ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε λόγω μείωσης των τιμών κατά 3,2%.
– Σνακ: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 2,5% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,9%. Πρόκειται για κατηγορία με σημαντική αύξηση τιμής, της τάξεως του 3,4% στο α΄ εξάμηνο του 2024.
– Απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού: Αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 2% και όγκου πωλήσεων κατά 3,6%. Στην κατηγορία καταγράφεται μείωση τιμών 1,5%, η οποία εν μέρει αποδίδεται στα μέτρα για τη μείωση των παροχών των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους και μεταφορά του οφέλους στις τιμές τιμοκαταλόγου.
– Είδη προσωπικής υγιεινής: Μείωση αξίας πωλήσεων κατά 4,2% και αύξηση όγκου πωλήσεων 1,9%. Κι εδώ έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, καθώς φαίνεται, το προαναφερθέν μέτρο.
– Συσκευασμένα τρόφιμα: Αύξηση αξίας πωλήσεων 0,6% και όγκου πωλήσεων κατά 0,8%. – Αλλα είδη σπιτιού: Μείωση αξίας πωλήσεων κατά 1,1% και αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 1,2%.
Συνολικά τα στοιχεία δείχνουν αύξηση των τιμών κατά 0,8% στην ομάδα των τροφίμων, αλλά μείωση 2,8% και 1,4% στις τιμές των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς και των προϊόντων σπιτιού, αντιστοίχως.
Διαβάστε επίσης:
Λιανικό εμπόριο: Αλμα 14,3% στον κύκλο εργασιών τον Μάιο
Σούπερ μάρκετ: Τρίτος μήνας πτώσης των τιμών – Πού έγιναν οι μεγαλύτερες μειώσεις
Σούπερ μάρκετ: Αρνητικός ο πληθωρισμός τον Ιούλιο – Τα προϊόντα-φωτιά
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News