Business & Finance Παρασκευή 29/01/2021, 17:29
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς η Ελλάδα έχασε τη Nike

Πώς η Ελλάδα έχασε τη Nike

Σάλο προκαλεί στην αγορά η απόφαση της Nike να μεταφέρει τον έλεγχο των καταστημάτων της που πωλούν αποκλειστικά τα προϊόντα της εταιρείας σε ιταλό επιχειρηματία. Έλληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που συνεργάζονται με την Nike φέρονται να εξετάζουν προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την υπόθεση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του moneyreview.gr, όμως το ζήτημα με τη Nike αφορά την αυτόνομη παρουσία της με δικά της καταστήματα στην Ελλάδα και ανέκυψε λίγο μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου της Folli Follie. Δεν αφορά δηλαδή την προμήθεια εμπορευμάτων της από ελληνικά καταστήματα που ούτως ή άλλως αγοράζουν από τα κεντρικά της Nike στην βόρεια Ευρώπη όπως και οι ομόλογοι τους σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες. Τί έχει συμβεί; Από τα τέλη του 2018 και καθώς ένας σημαντικός αριθμός μεγάλων ελληνικών ομίλων επιχείρησε να πάρει τις συμβάσεις της Folli Follie με την Nike για τη λειτουργία των αυτόνομων καταστημάτων της εδώ, η Nike επέλεξε μία τρίτη λύση στο πλαίσιο της παγκόσμιας στρατηγικής που εφαρμόζει για αυτά τα θέματα:

Ενώ μέχρι τότε είχε ως βασικό αντιπρόσωπο για τα καταστήματα που φέρουν το brand της την Folli Follie και περιορισμένη απευθείας δική της παρουσία (κατάστημα Ερμού κτλ), επέλεξε να αφήσει τις συμβάσεις της Folli Follie που τη δέσμευαν να εκπνεύσουν και να ξεκινήσει τις συζητήσεις με αντιπροσώπους της σε γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, προκειμένου να αναλάβουν και τα δικά της καταστήματα στην περιοχή της Ελλάδας, που λόγω μεγέθους κρίθηκε ότι ήταν καλύτερο να τύχει αυτής της διαχείρισης.

Όπως έγραφε η «Κ», σε ό,τι αφορά τα καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά προϊόντα της αμερικανικής εταιρείας και είναι Nike stores, σταδιακά από τον Μάιο του 2019 και μέχρι τον χειμώνα του 2022, οπότε και λήγει η τελευταία σύμβαση της Folli Follie με τη Nike, τα σχετικά συμβόλαια εισαγωγής και διανομής των επώνυμων ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ της Nike και των θυγατρικών της δεν θα ανανεώνονταν.

Η Folli Follie διατηρούσε μακροχρόνια συνεργασία με τη Nike, από το 2007, μέσω ενός διευρυμένου δικτύου, χονδρικής και λιανικής, που αριθμεί συνολικά 19 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, καθώς και 29 σε Βουλγαρία και Ρουμανία. Η Folli Follie είχε ενημερωθεί από τη Nike για τη διατήρηση όλων των υφιστάμενων συμβολαίων σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, μέχρι τον συμβατικό χρόνο λήξης τους.

Η λύση αυτή βεβαίως, δημιούργησε νευρικότητα σε πολλούς μικρότερους Έλληνες εμπόρους, που εκτίμησαν πως αλλάζουν ίσως και άλλα και μαζί τους και οι διαπραγματευτικές ισορροπίες,  και οι οποίοι ενδεχομένως έτσι να αντιμετωπίσουν υψηλότερες τιμές προμήθειας σε ένα περιβάλλον όπου τιμολογιακά δεν έχουν δύναμη, λόγω του ανταγωνισμού από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτό βέβαια δεν αφορά τους μεγάλους έλληνες retailers αθλητικών ειδών που ούτως ή άλλως προμηθεύονται απευθείας από τα κεντρικά της Nike στις βόρειες χώρες εδώ και χρόνια.

Κύκλοι που παρακολουθούν τις εξελίξεις στην αγορά των αθλητικών ειδών πάντως σημειώνουν πως εάν δεν είχε προηγηθεί η περιπέτεια της Folli Follie, θα μπορούσε η Ελλάδα να είχε διεκδικήσει αυτή το ρόλο του περιφερειακού διαχειριστή καταστημάτων με αποκλειστική δραστηριότητα το εμπορικό σήμα της εταιρείας αντί για τον Ιταλό επιχειρηματία που τελικά απέκτησε τα καταστήματα της Nike εδώ.

Τον έλεγχο των ελληνικών καταστημάτων της Nike εξασφάλισε ο Αντόνιο Περκάσι. Ο 67χρονος πρώην ποδοσφαιριστής διαθέτει σημαντικά συμφέροντα στους τομείς του λιανεμπορίου και του real estate. Έκανε τα πρώτα του βήματα στο λιανεμπόριο το 1976, όταν γνώρισε τον Ιταλό δισεκατομμυριούχο Λουτσιάνο Μπένετον και ανέλαβε τη διαχείριση καταστημάτων της Benetton.

Ο Περκάσι είναι ο άνθρωπος που έφερε τη Zara στην Ιταλία το 2001 και άνοιξε το πρώτο Starbucks στο Μιλάνο το 2018. Είναι ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του brand καλλυντικών KIKO Milano και έχει συμμετοχή στο Westfield Milano, το οποίο θα γίνει το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Ευρώπης όταν θα ανοίξει τις πόρτες του, το 2022. Επίσης, είναι ο ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Atalanta Calcio, για την οποία άλλωστε έπαιζε από τα 17 έως τα 23 του.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News