Business & Finance Σάββατο 23/01/2021, 11:09
ΟΙ ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ BREXIT

Γιατί γυρίζουν πίσω εκατοντάδες online παραγγελίες από βρετανικά sites;

Γιατί γυρίζουν πίσω εκατοντάδες online παραγγελίες από βρετανικά sites;

Αντιμέτωπα με ένα τσουνάμι από επιστροφές και πακέτα τα οποία οι αγοραστές τους αρνήθηκαν να παραλάβουν, έρχονται τα βρετανικά sites, καθώς τα «μικρά γράμματα» της συμφωνίας του Brexit επιβάλλουν πρόσθετες χρεώσεις στις online παραγγελίες που κάνουν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές από το Ηνωμένο Βασίλειο. 

Το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο ώστε οι εταιρείες της Βρετανίας σκέφτονται να αρχίσουν να καίνε τα εμπορεύματα που επιστρέφονται, καθώς η καταστροφή τους είναι πιο συμφέρουσα από το να πληρώσουν ώστε αυτά να εισέλθουν και πάλι στο Ηνωμένο Βασίλειο. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του BBC, οι αλυσίδες του fast fashion και τα πολυτελή brands της Βρετανίας έχουν ήδη ένα μεγάλο όγκο από πακέτα που συσσωρεύονται στις αποθήκες των couriers στην Ευρώπη.  

Και αυτό γιατί από την 1η Ιανουαρίου, πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές βρέθηκαν ξαφνικά μπροστά σε πρόσθετες χρεώσεις, τις οποίες δεν είχαν υπολογίσει όταν έκαναν τις παραγγελίες τους online από βρετανικά καταστήματα. 

«Είναι κομμάτι από τα ‘μικρά γράμματα’ του deal (του Brexit). Εάν βρίσκεσαι στη Γερμανία και αγοράζεις προϊόντα από το Ηνωμένο Βασίλειο, εσύ, ως Γερμανός πελάτης, είσαι ο εισαγωγέας που φέρνει προϊόντα μέσα στην Ε.Ε.», εξηγεί στο BBC ο Άνταμ Μάνσελ, επικεφαλής του UK Fashion & Textile Association (UKFT). «Μετά, έχεις έναν κούριερ που στο χτυπά την πόρτα, δίνοντάς σου ένα τιμολόγιο για τον εκτελωνισμό, το οποίο πρέπει να πληρώσεις για να παραλάβεις τα προϊόντα σου». 

Πολλοί αγοραστές απορρίπτουν τα είδη που παρήγγειλαν, αρνούμενοι να πληρώσουν το έξτρα κόστος και αφήνοντας τον κούριερ να πάρει πίσω το πακέτο. 

Το BBC διαπίστωσε ότι τέσσερις βρετανικές αλυσίδες μόδας έχουν συσσωρεύσει πολλές επιστροφές στο Βέλγιο, την Ιρλανδία και τη Γερμανία. Ένα από αυτά τα brands καλείται να πληρώσει 20.000 λίρες μόνο για να φέρει πίσω στη Βρετανία τις επιστροφές αυτές. 

Και βέβαια, οι πρόσθετες διαδικασίες σημαίνουν ότι ακόμα και όσοι θέλουν τελικά να παραγγείλουν κάτι από το Ηνωμένο Βασίλειο παρά το αυξημένο κόστος, έρχονται αντιμέτωποι με καθυστερήσεις στις παραδόσεις. 

Τι ισχύει στην Ελλάδα 

Όπως διευκρίνισε χθες η ΑΑΔΕ, τα εμπορεύματα από Ηνωμένο Βασίλειο εισέρχονται στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου χωρίς δασμούς, αλλά με την επιβολή ΦΠΑ. Επιπλέον, τα τέλη εκτελωνισμού υπάγονται στη συμβατική σχέση μεταξύ του μεταφορέα και του πελάτη.

Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε τα εξής: 

Από 1η Ιανουαρίου του 2021, το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται εκτός Τελωνειακής Ένωσης της Ε.Ε. και, ως εκ τούτου, οι αποστολές εμπορευμάτων και αγαθών μεταξύ των δύο μερών υπάγονται σε τελωνειακό έλεγχο (σύμφωνα με τον Κανονισμό 952/2013 της ΕΕ). Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνεται ότι:

Για τα εμπορεύματα, που έχουν καταγωγή από το Ηνωμένο Βασίλειο: 

ΔΕΝ επιβάλλεται δασμός («μηδενικός προτιμησιακός δασμός»)

Επιβάλλεται ΦΠΑ εισαγωγής (σύμφωνα με τους εθνικούς συντελεστές ανά αγαθό).

Ελέγχονται τυχόν περιορισμοί, απαγορεύσεις και αδειοδοτήσεις ανά είδος εμπορεύματος και αγαθού (σύμφωνα με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία).

Για τα εμπορεύματα, που έχουν καταγωγή από τρίτες χώρες, αλλά εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω του Ηνωμένου Βασιλείου, επιβάλλεται και δασμός.

Ανάλογα με το είδος της αποστολής των αγαθών (εμπορικού ή μη εμπορικού χαρακτήρα), την αξία των εμπορευμάτων και τον τρόπο εισόδου/μεταφοράς τους στη χώρα μας (πχ., μεταφορά μέσω ταχυδρομείου και ταχυμεταφορών, προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών), ακολουθούνται, κατά περίπτωση, τελωνειακές διαδικασίες διευκόλυνσης και απλούστευσης και σχετικές δασμοφορολογικές απαλλαγές. 

Τέλος σημειώνεται ότι τα τελωνεία ΔΕΝ επιβάλλουν καμία άλλη χρέωση. Τέλη εκτελωνισμού, που επιβάλλουν μεταφορικές εταιρείες και ταχυδρομεία/μεταφορές, λοιπές αμοιβές τους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες (πχ., τελωνειακή αντιπροσώπευση) και κόστη για διάφορα δικαιώματα (αποθήκευση, πρακτόρευση, διατακτικές) υπάγονται στη συμβατική σχέση μεταξύ του μεταφορέα και του πελάτη/παραλήπτη. Είναι δικαίωμα του καταναλωτή να τα αναζητεί και να ενημερώνεται εγκαίρως για τα παραπάνω.

Αντίστοιχα είναι υποχρέωση των εκτελωνιστικών εταιρειών ή άλλων παρόχων υπηρεσιών (μεταφορικών κλπ) να παρέχουν πλήρη ενημέρωση για τα επιπλέον κόστη που ενδέχεται να προκύπτουν κατά την συναλλαγή υπό το νέο καθεστώς που ισχύει από 1.1.2021.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS