BUSINESS & FINANCE

Η ακρίβεια αλλάζει τις συνήθειες: Ποια προϊόντα αγοράζουμε σε ιδιωτική ετικέτα

Η ακρίβεια αλλάζει τις  συνήθειες: Ποια προϊόντα αγοράζουμε σε ιδιωτική ετικέτα

Αυξημένο ακόμη και κατά 6,6 ποσοστιαίες μονάδες είναι το μερίδιο αγοράς σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε σύγκριση με πέρυσι, ενδεικτικό της στροφής ολοένα και περισσότερων καταναλωτών στις φθηνότερες επιλογές από το σούπερ μάρκετ. Ακόμη και σε κατηγορίες στις οποίες πριν από ένα χρόνο το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν κοντά στο 10% και σίγουρα κάτω από 15%, πλέον πλησιάζει το 20%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γάλα, οι κατεψυγμένες ζύμες, το κατεψυγμένο κοτόπουλο, με τα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να κυμαίνονται στα επίπεδα πλέον του 18%-19%, χωρίς μάλιστα να υπάρχει –μέχρι στιγμής τουλάχιστον– κάποια ένδειξη συρρίκνωσης αυτών των μεριδίων.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», σε 20 βασικές κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία πωλήσεων της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl) το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν από 2,7 (χαρτί υγείας) μέχρι 6,6 ποσοστιαίες μονάδες (συσκευασμένο κατεψυγμένο κρέας). Το γεγονός, δε, ότι στο χαρτί υγείας η αύξηση του μεριδίου είναι συγκριτικά μικρή «κρύβει» το γεγονός ότι πρόκειται για την κατηγορία εκείνη με το υψηλότερο μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας, που πλέον φθάνει το 73,1% από 70,4% το 2022.

Οσο για το συσκευασμένο κατεψυγμένο κρέας, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας πλησιάζει πλέον το 36%, από 29,3% που ήταν ένα χρόνο πριν. Σε μία από τις πλέον βασικές κατηγορίες, το λευκό γάλα, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας έχει φθάσει πλέον το 18,1%, αυξημένο κατά 4,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με πέρυσι.

Η ακρίβεια αλλάζει τις  συνήθειες: Ποια προϊόντα αγοράζουμε σε ιδιωτική ετικέτα-1

Πάνω από 20% είναι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο (21,7%, από 16,2% πέρυσι), οι πάνες ακράτειας (22,3%, από 18% πέρυσι), το αλεύρι (20,2%, από 16,5% πέρυσι), ενώ ενδεικτικά πάνω από 30% είναι το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στις κατηγορίες των οσπρίων (46,1%), του συσκευασμένου κατεψυγμένου κρέατος (35,9%), της κρέμας γάλακτος (30,8%), του ρυζιού (39,1%) κ.ά.

Οι ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο στράφηκαν οι καταναλωτές στην Ελλάδα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας την περασμένη χρονιά και συνεχίζουν και φέτος. Κι αυτό διότι αν και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφηκαν μεγαλύτερες –ποσοστιαία– ανατιμήσεις σε σύγκριση με αυτές στα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα, τα πρώτα παραμένουν σημαντικά φθηνότερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο γάλα, μία από τις πλέον βασικές κατηγορίες προϊόντων που τα νοικοκυριά αγοράζουν πολύ συχνά, η μέση τιμή για το ιδιωτικής ετικέτας είναι 1,10 ευρώ, ενώ για το επώνυμο 1,72 ευρώ/λίτρο, «ψαλίδα» δηλαδή 62 λεπτών ή 36,2%. Ακόμη και δύο φορές την εβδομάδα να αγοράζει γάλα ένα νοικοκυριό, εάν επιλέγει το ιδιωτικής ετικέτας έχει εξοικονομήσει 60 ευρώ σε ένα χρόνο.

Στο ελαιόλαδο καταγράφεται διαφορά στην τιμή της τάξης περίπου των 3 ευρώ, στο συσκευασμένο ψωμί 51 λεπτά ή 31,6%, στα αλλαντικά επίσης 51 λεπτά ή 20,3%, στις κατεψυγμένες ζύμες 72 λεπτά ή 24,9%, ενώ πλέον ένα μπουκάλι χλωρίνη κοστίζει κατά μέσον όρο 0,96 ευρώ εάν είναι ιδιωτικής ετικέτας, με την τιμή της επώνυμης να φθάνει το 1,95 ευρώ.  Κατά 43% φθηνότερο είναι ένα κιλό αλεύρι, με το ιδιωτικής ετικέτας να έχει μέση τιμή 0,86 ευρώ και το επώνυμο 1,50 ευρώ.

Αν και παράγοντες της αγοράς στην Ελλάδα εκτιμούν ότι η αύξηση των μεριδίων της ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα είναι συγκυριακό και πρόσκαιρο φαινόμενο, υπάρχουν ενδείξεις ότι πλέον, σε αντίθεση με άλλες περιόδους, η αγορά αυτών των προϊόντων αποτελεί μια πιο μόνιμη καταναλωτική συνήθεια. Η βελτίωση του περιεχομένου και των συσκευασιών, η ύπαρξη κωδικών ιδιωτικής ετικέτας σχεδόν σε κάθε κατηγορία, η διαφοροποίησή τους σε πολύ φθηνά αλλά και premium προϊόντα, αλλά και το γεγονός ότι οι νεότερες ηλικίες και δη η γενιά Z (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1996-2010) τα προτιμά είναι στοιχεία που δείχνουν ότι η κατάσταση αυτή τη φορά είναι αρκετά διαφορετική.

Διαβάστε επίσης: 

Σούπερ μάρκετ: Μείωση 1,3% στην κατανάλωση το πρώτο τρίμηνο

Γάλα: Κατά 1 εκατ. λίτρα τον μήνα μειώθηκε η κατανάλωση, λόγω της υψηλής τιμής

Μειώσεις τιμών φέρνει η ιδιωτική ετικέτα – H «μάχη» στο γιαούρτι

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News