BUSINESS & FINANCE

Απειλείται ο τουρισμός του σκι – Πώς ωφελεί την Ελλάδα

Απειλείται ο τουρισμός του σκι – Πώς ωφελεί την Ελλάδα

Αλλαγές στον τουριστικό χάρτη της Ευρώπης προκαλούν τα ακραία καιρικά φαινόμενα, αφενός απειλώντας τους παραδοσιακούς χειμερινούς προορισμούς στον Βορρά, αφετέρου επηρεάζοντας και τις καλοκαιρινές ατραξιόν στη Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης βέβαια της Ελλάδας. Η ήπια αυτή δυναμική που άρχισε να αναδύεται τα τελευταία χρόνια έχει τη δυνατότητα να δώσει ώθηση στον ελληνικό στόχο επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, αλλά θα πρέπει πρώτα να ξεπεραστούν σημαντικά εμπόδια.

Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Mastercard για τις τάσεις του 2023 στην ταξιδιωτική βιομηχανία, όλο και περισσότεροι τουρίστες λαμβάνουν πλέον υπ’ όψιν τα καιρικά μοτίβα για τις διακοπές τους. Τα παρατεταμένα κύματα καύσωνα και ο κίνδυνος πυρκαγιών θέτουν εμπόδια στον τομέα της φιλοξενίας στη Νότια Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Εξ ου και οι ανησυχίες αυτές οδηγούν σε αύξηση των τουριστικών ροών προς προορισμούς της Βόρειας Ευρώπης -όπως η Βρετανία, οι σκανδιναβικές χώρες, η Ολλανδία, η Ελβετία και η Γερμανία- κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Και αντίστροφα, όπως σημειώνει εκπρόσωπος της Mastercard στο MR, η άνοδος της θερμοκρασίας απειλεί τη βιωσιμότητα των χειμερινών θερέτρων στη Βόρεια Ευρώπη. Έτσι, η αστάθεια της σεζόν του σκι μπορεί αντίστοιχα να ενισχύσει τον τουρισμό προς τον Νότο κατά τους μήνες χαμηλής κινητικότητας.

Η επίτευξη του στόχου για επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και πέρα από το καλοκαίρι στη χώρα εξαρτάται βέβαια και από έναν ακόμη παράγοντα. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Mastercard, σχετίζεται με την προώθηση της Ελλάδας ως προορισμού πλούσιας ιστορικής, πολιτιστικής και γαστρονομικής κληρονομιάς. Δηλαδή να διαφημιστεί ως ένας προορισμός που έχει να προσφέρει περισσότερα από παραλίες και φυσική ομορφιά.

Χαμηλά τα νούμερα της χειμερινής σεζόν

Συνολικά για το 2023, η Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες με ισχυρή τουριστική βιομηχανία αναμένεται να ευνοηθούν «δυσανάλογα» από την την ανάκαμψη των ταξιδιωτικών ροών μετά την πανδημία, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα της Mastercard. Εστιάζοντας, όμως, στα νούμερα ανά εποχή, η εξαιρετικά χαμηλή χειμερινή επίδοση των ελληνικών ξενοδοχείων αναδεικνύει ένα ακόμη εμπόδιο προς την επίτευξη του στόχου επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.

Βάσει των στοιχείων που δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα η Εθνική Τράπεζα, το μερίδιο των διανυκτερεύσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία συγκριτικά με τη Μεσόγειο ανήλθε στο 3,1% τον χειμώνα, πολύ μακριά από το 14,8% της άνοιξης, το 24,8% του καλοκαιριού και το 18,5% του φθινοπώρου.

Στα νούμερα της προηγούμενης σεζόν φαίνεται μάλιστα πως οι χειμερινές επιδόσεις της Ελλάδας υπολείπονται και έναντι των ανταγωνιστών της στη Μεσόγειο. Εξετάζοντας το ποσοστό της περιόδου σε σχέση με ολόκληρο το δωδεκάμηνο, οι χειμερινές διανυκτερεύσεις των ξένων στην Ελλάδα ανέρχονται στο 1,9% έναντι 56,3% το καλοκαίρι. Σε χαμηλά επίπεδα -αν και πάλι υψηλότερα από την Ελλάδα- βρίσκεται η Κροατία με 3,7% τον χειμώνα και 59,6% το καλοκαίρι. Αντιθέτως μεταξύ 14-15% κινούνται τον χειμώνα η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, εμφανίζοντας μάλιστα μικρότερη απόκλιση από τις διανυκτερεύσεις του καλοκαιριού (μεταξύ 34 και 40% περίπου).

Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα της Mastercard, όπου η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους δέκα κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς των Ευρωπαίων μόνο από τον Απρίλιο έως τον Αύγουστο του 2022. Έκτοτε και μέχρι τον Μάρτιο του 2023 η κορυφαία λίστα, η οποία διαμορφώνεται βάσει του μεριδίου των εισερχόμενων ταξιδιωτών, δεν περιλαμβάνει την Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης:

Μακριά ακόμα ο στόχος επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου

Τουρισμός: Γιατί η Ελλάδα είναι στο wish list των ξένων

Ο υπερτουρισμός αποτρέπει τους ταξιδιώτες του Αυγούστου

Χιονοδρομικά χωρίς χιόνι: Οι θερμοκρασίες απειλούν τις Άλπεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News