ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ «MR»

Οι ελληνικοί κλάδοι που πρωτοστατούν στην AI – Πώς επηρεάζει τους εργαζομένους

Οι ελληνικοί κλάδοι που πρωτοστατούν στην AI – Πώς επηρεάζει τους εργαζομένους

Πριν από περίπου δύο αιώνες, το κίνημα των Λουδιτών στη Βρετανία αντέδρασε στη νεοαφιχθείσα τότε αυτοματοποίηση των εργοστασίων και βιοτεχνιών, με ομάδες εργαζομένων να καταστρέφουν τα μηχανήματα που απειλούσαν τη δουλειά τους, στην οποία αφιέρωναν χρόνια για να μάθουν. Τώρα, η τεχνολογία και ειδικότερα η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) «τεντώνει» ξανά το σχοινί στην αγορά εργασίας, καθώς –σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Goldman Sachs– στα επόμενα χρόνια εκτιμάται πως θα επηρεάσει συνολικά 300 εκατ. θέσεις διεθνώς. Και η ελληνική αγορά δεν πρόκειται βέβαια να μείνει ανεπηρέαστη.

Όπως δηλώνει στο MR ο Χρήστος Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τεχνολογίας WITSIDE, η οποία αναπτύσσει λύσεις ΑΙ για την αξιοποίηση δεδομένων από επιχειρήσεις, υπάρχουν δύο κλάδοι που «πρωτοστάτησαν» εδώ και χρόνια στην ΑΙ στην Ελλάδα. Πρώτον, παραδοσιακά χρησιμοποιείτο εκτενώς στον χρηματοπιστωτικό κλάδο. Για παράδειγμα οι τράπεζες την αξιοποιούν εδώ και χρόνια, προκειμένου να εντοπίζουν τα δάνεια που θα «κοκκινίσουν» ή για να καταγράφουν τη συμπεριφορά όσων πελατών πρόκειται να φύγουν.

Δεύτερον, γίνεται εδώ και χρόνια χρήση στο λιανεμπόριο, όπου τα συστήματα διαχείρισης προγραμμάτων πιστών πελατών βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη. Όταν για παράδειγμα ο καταναλωτής λαμβάνει ένα sms ή μια συγκεκριμένη προβολή, αυτό προκύπτει από μια ανάλυση δεδομένων και συμπεριφοράς, εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη σχετική ανάλυση της WITSIDE, υπάρχει αξιοποίηση της ΑΙ και στις τηλεπικοινωνίες για την εξυπηρέτηση πελατών, καθώς και στις βιομηχανίες τροφίμων για τη βελτιστοποίηση της παραγωγής, τον έλεγχο ποιότητας, την προληπτική συντήρηση και τη διασφάλιση συγκεκριμένων ιδιοτήτων των προϊόντων τους. Επιπλέον, παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα στην αγροτική παραγωγή, με στόχο την αύξηση της απόδοσης, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την παρακολούθηση των καλλιεργειών σε πραγματικό χρόνο.

Οι ελληνικοί κλάδοι που πρωτοστατούν στην AI – Πώς επηρεάζει τους εργαζομένους-1
Ο Χρήστος Παπαδόπουλος, CEO της WITSIDE

Πώς θα ξεχωρίσει ο άνθρωπος από τη μηχανή

Όσο περισσότερο διεισδύει η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση στην εργασία, τόσο μεταβάλλονται και οι δεξιότητες που απαιτούνται από τους εργαζομένους. Πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, καταλήγει πως οι πιο περιζήτητες δεξιότητες στο μέλλον θα είναι η αναλυτική σκέψη και η δημιουργικότητα, καθώς οι αρμοδιότητες στο περιβάλλον εργασίας γίνονται όλο και αυτοματοποιημένες.

Με τα ευρήματα αυτά φαίνεται να είναι σύμφωνος και ο κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος αναδεικνύει τη σημασία της ανάπτυξης κριτικής σκέψης. «Είναι το κομβικό σημείο και όλο το εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε να είναι προσανατολισμένο προς αυτό», δηλώνει χαρακτηριστικά στο MR, υποστηρίζοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να διαφοροποιήσει το περιεχόμενο της εργασίας, αλλά και τους τομείς ζήτησης της εργασίας.

Παράλληλα, κατά κ. Παπαδόπουλο είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη για ψηφιακό αλφαβητισμό των εργαζομένων, καθώς πρόκειται πια για γενικές τεχνολογίες που έχουν ξεφύγει από το στενό πλαίσιο του εργαστηρίου και «αγκαλιάζουν» κάθε πτυχή της καθημερινότητας.

«Ας μην τα φορτώνουμε όλα στην τεχνητή νοημοσύνη»

Σε σύγκριση με το παράδειγμα των εργοστασίων στη Βρετανία, η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης είναι πιο ουσιαστική και βαθιά ανατρεπτική: για πρώτη φορά μια μηχανή μπορεί να κάνει μόνη της πράγματα, ενώ η ίδια η συμπεριφορά του ανθρώπου γίνεται προϊόν, τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Ωστόσο, δεν είναι τόσο εύκολο να διακρίνει κανείς ποια είναι αποτελέσματα της ΑΙ και ποια τα αποτελέσματα άλλων επενδύσεων που έχουν γίνει στην παραγωγή. Εξ ου και σημειώνει ο ίδιος, «ας μην τα φορτώνουμε όλα στην τεχνητή νοημοσύνη, δεν ευθύνεται για όλες τις αλλαγές στην αγορά εργασίας».

Παράλληλα, σημειώνει ότι η ΑΙ έχει τη δυνατότητα να υλοποιήσει με τεράστια ευκολία διεργασίες, οι οποίες μάς φαίνονται εξαιρετικά δύσκολες ή και απίθανες. Υπενθυμίζει, όμως, πως αδυνατεί -προσώρας τουλάχιστον- να αντικαταστήσει τις νοητικές λειτουργίες και την «εξυπνάδα» που απαιτούνται για ορισμένες σύνθετες διαδικασίες, εκ των οποίων κάποιες φαίνονται πολύ απλές. Αυτή τη στιγμή, «δεν υπάρχει ρομπότ που να μπορεί να κουμπώσει ένα κουμπί» λέει χαρακτηριστικά.

«Ωριμάζουν» ψηφιακά οι ελληνικές επιχειρήσεις

Στον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) για το 2022, η Ελλάδα παρέμεινε σταθερή στην 25η θέση μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. ξεπερνώντας μόνο τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Σε αυτή την έκθεση όμως αναφέρεται πως η χώρα σημείωσε ικανοποιητική πρόοδο σε σχέση με άλλα κράτη τα τελευταία χρόνια. 

Ο δείκτης αντανακλά και την ψηφιακή ωριμότητα των επιχειρήσεων που έχει να κάνει με δύο σκέλη: το τεχνικό και το λειτουργικό. Το πρώτο αφορά τη συλλογή επαρκών και αξιόπιστων δεδομένων και το δεύτερο στην κατανόηση της χρήσης και την αξιοποίησή τους. Τα τελευταία χρόνια έγιναν πράγματι σημαντικά βήματα και στα δύο σκέλη, εν μέρει λόγω της πανδημίας, και συνεπώς αυξάνεται η ζήτηση για τεχνολογικές λύσεις.

Ουσιαστικά οι εταιρείες αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο την αξία των δεδομένων, λέει ο κ. Παπαδόπουλος. Ίσως ακόμη να μην ξέρουν πώς ακριβώς πρέπει να κινηθούν, αλλά καταλαβαίνουν ότι «εκεί είναι το παιχνίδι, ότι κάτι πρέπει να κάνουν», καταλήγει ο ίδιος.

Διαβάστε επίσης:

Ουραγός της ΕΕ στη ψηφιακή οικονομία παραμένει η Ελλάδα, παρά τη σημαντική πρόοδο

Τεχνητή νοημοσύνη: Πώς μπορεί να πυροδοτήσει μια έκρηξη παραγωγικότητας – Οι δύο τρόποι

«Επιβίωση» στο νέο περιβάλλον εργασίας: Οι 10 πιο περιζήτητες δεξιότητες τώρα

Goldman Sachs: Η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει 300 εκατ. θέσεις εργασίας – Δείτε ποιες

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News